Putovanje u Baskiju, 1.dio


Kada bismo vas upitali volite li kišu, vjerujemo da bi vas malo dalo pozitivan odgovor. Ja sam jedna od njih. Kada smo prvi put posjetili Baskiju, put nas je odnio u Biarritz, uz Bayonne najveći grad u Baskiji. Vratila sam se kući bez posebnih dojmova, ali  kada sam nekoliko mjeseci nakon toga pročitala Beigbederov roman « Ljubav traje tri godine » u kojem se glavni lik pita « što sam ja bez tebe… što je Baskija bez kiše », zapitala sam se što je toliko posebno u baskijskoj kiši da ju je Beigbeder smatrao dostojnom svog romana. I zbog te sam se rečenice odlučila vratiti. Bila je to ljubav na drugi pogled. Za ove uskršnje praznike posjetili smo Baskiju po treći put.

Od svih francuskih regija koje sam posjetila, tri su na mene ostavile dojam “zemlje u zemlji”: Alzas, Bretanja i Baskija. I ne samo zbog toga što francuski toponim u sebi sadrži imenicu “zemlja” (Pays Basque); riječ je o odnosu prema granicama, teritoriju, tradiciji i običajima te jeziku koji još izaziva polemike oko svog porijekla. Šetajući se Baskijom, naišli smo na riječi koje su nas podsjetile na hrvatski:

Od Francuza ćete čuti da su Baskijci zatvoreni, neljubazni i nimalo srdačni; ponosni na svoje krajolike, običaje, gatsronomiju. Bilo to točno ili ne, mi se možemo složiti da imaju na što biti ponosni. U sljedeća tri posta, donosimo vam gastro crtice s našeg putovanja.

Baskijska gastronomija je ponosna ne samo na svoja jela, već i na svoje proizvode/specijalitete. Dio gastronomske povijesti vezan je uz čokoladu. Proizvodnja čokolade započela je u 15. stoljeću, kada su se židovske obitelji protjerane iz Portugala i Španjolske doselile u Bayonne i sa sobom donijele umijeće izrade najdražeg slatkiša.

 

U malom ribarskom, a danas popularnom turističkom mjestu, St.-Jean-de-Luzu, jedan od najpoznatijih čokolatjera je obitelj Adam. Njihova se trgovina smjestila na glavnom trgu, u najstarijoj kući u gradu u kojoj se nalazi i sjedište tvrtke.

Njihov izlog s maštovito oblikovanim skulpturama od čokolade uvijek privlači poglede zadivljenih turista. Povodom Uskrsa, realizirali su uskršnja jaja na pomalo neuobičajen način: izlog je ugostio čokoladnu obitelj kromanjonaca iz Lascauxa.

 

Iako su danas poznati po brojnim proizvodima, Maison Adam je postala poznata još davne 1660. godine po svojim macaronsima. Vjenčanje Luja XIV i Marije Terezije odigralo se baš u ovom gradiću. Gospodin Adam je poslao na dar svoje macaronse kraljici koja ih je kušala i koji su se degustirali za vrijeme svadbene svečanosti. Ovaj dogadaj se bilježi kao rođenje macaronsa iz St.-Jean-de-Luza.

Upravo se po toj recepturi spremaju i danas, a tajna njihove pripreme ostaje strogo čuvana. I ako vam možda ne izgledaju jednako privlačni kao šareni macaronsi, tajna njihovog okusa se krije u pomno biranim bademima vrhunske kvalitete, baskijske proizvodnje.

 

Macaronsi su zadnje desteljeće dobili novo, šareno ruho koje krije voćne i čokoladne okuse: dva macaronsa se spajaju punjenjem. Ali upravo su macaronsi kakve nudi Maison Adam njihovi pretci: jednostavan keks, bez boja i punjenja, hrskav izvana, mekan i sočan iznutra. Uz čokolatjere-slastičare Adam, u Francuskoj se dugom povijesti macaronsa ponosi još nekoliko slastičara iz drugih dijelova Francuske i koji, kao i ovi, nose ime grada u kojem su nastali.

***

Na ovoj stranici možete pogledati kako su Baskiju doživjeli stručnjaci iz časopisa Iće i piće! Posjetili su St. Sébastian, baskijski grad na španjolskom teritoriju.

19 réflexions sur “Putovanje u Baskiju, 1.dio

    • Hvala! Cekam s objavom od Uskrsa jer ne nalazim prave rijeci za Baskiju, a onda sam shvatila da cu docekati Bozic… Macaronsi, uf, evo da kazem pa da bude sluzbeno: poceli su me fascinirati i izludivati, ali o tome cemo jednog dana uz degustaciju! :) “stari” macaronsi se igrom slucaja proizvode u manjim mjestima i gradovima tako da ih ne poznaju ni svi Francuzi – ako volis bademe, vjerujem da bi te ovi odusevili.

  1. Baš mi je drago da si nas povela na ovo putovanje i veselim se nastavku koji nas očekuje. Rado bih proučavala čokoladne oblike obitelji Adam.
    Možda će zvučati čudno, ali prije bih posegnula za starim tipom macaronsa nego za ovim novima.

  2. Hvala Tamara, drago mi je da ti se svida! Cokolada, kao i macaronsi, su nas odusevili: uistinu imaju divnu ponudu, a ostali smo ugodno iznenadeni cijenama. Za macaronse te razumijem, i ja nekako preferiram ove « stare » jer obozavam bademe :), ali ima i « novih » koji mi nisu mrski :)

  3. Hvala za pricu o macaronsima! Nadam se da cu ih probati u orginalu, ako ne, prvom prilikom ih radim sama po tom tajnom receptu, iskopat cu vec nesto :))

  4. Super je kromanjonka sa svojom torbicom :)
    Mene nekako najviše privlači čokolada. « Novi » macaronsi izgledaju privlačno radi super boja, ali nekako mislim da bi me razočarali, a ovi « stari » imaju potencijala :)

  5. ..macaronsi!!!!…ti kolačići me već poduže vrijeme prate…gdje god ja tu i oni (u jednu ruku savršeno…no već sam se počela pitati što mi žele poručiti…;)))…a ja…ja ih stano, nekako šutke zaobilazim, naravno, ne odbijam ih kušati kad mi se ponude, jer ih obožavam ;))…zaobilazim ih u tome da ih napravim…nikako se odvažiti…;))…no budem…a ako mi ne uspiju…vjerujem da će unatoč ne lijepom izgledu svejedno nestati kao rukom odnešene (prema ustima)…;))
    …obožavam postove koji uz samu deliciju imaju i priču…
    …divan putopisni tekst…uživala sam čitajući…:)
    …lijep pozdrav ostavljam…:)

    • Hvala na citanju i na ovako lijepom i leprsavom komentaru! :) Razmisljam o objavi recepta i trikova jer vidim da ima zainteresiranih… Jedino sto me muci, to je jedna od onih slastica koju radije kupim. Nadam se ce ti uspjeti; ako ne uspiju, deviza moje bolje polovice: sve sto ces staviti unutra je fino, znaci: bit ce fino, nema veze sto nije lijepo! :)

  6. predivan post, bio mi je užitak čitati ijedva čekam nastavak
    mene su isto zainteresirali ovi stari macaronsi iako su mi i ovi moderni vrlo privlačni i fini

  7. Pingback: Put u Baskiju, 2. dio | acrobatie gourmande

    • Ako je tako samo zbog naseg teksta/slika, ne ostaje nam reci nego: ako se ukaze prilika, toplo preporucamo destinaciju :) Cini mi se da je Baskija jedno od onih mjesta koje se ili vole ili ne vole, ali sigurno ne ostavlja ravnodusnim nikog.

Laisser un commentaire

